Stort idol-special 2004-2009

Idol 2004



I finalen stod Daniel Lindström och Darin Zanyar. Det blev Daniel Lindström, 26 år från Umeå, som blev vinnaren, med låten "Coming True". Under hösten 2005 belönades Daniel Lindström med priset Nordic Music Award i kategorin Bästa svenska artist. De övriga nominerade till detta pris var bland andra Lena Philipsson, Kent och Magnus Uggla.

Mina ord: Om finalisterna, favoriten var ju Darin, men Daniel var också grym, låten var skön. Andra favoritdeltagare var, Sibel Redzep, Paul Lötberg, Cornelia Dahlgren och Lorén Talhaoui.




Idol 2005




I finalen stod var det Carlsson vs. Karlsson, alltså Agnes vs. Sebastian. Men det var Agnes Carlsson som, då 17 år från Vänersborg  tog hem det, med vinnarlåten "Right Here, Right Now". Agnes påbörjade sin internationella karriär under 2009 med sin singel "Release Me", som har sålt i över 700 000 exemplar i hela världen.

Mina ord: Agnes var min favorit, vacker tjej och härlig röst. Låten passade henne perfekt. Andra favoritdeltagare var, Sibel Redzep.




Idol 2006




I  finalen hade vi Markus Fagervall och Erik Segerstedt, vinnaren blev Markus den då 24 åriga killen i från Övertorneå, som sjöng vinnarlåten "Everything Changes". Markus Fagervall var sångare i indierock-bandet Liquid Napkin vilket ganska snart bytte namn till Liquid Scarlet som släppt två album och en EP på svenska Progress Records.

Mina ord: Marcus var ju favoriten från början, oj vilka vackra ögon, smälte verkligen. Låten, grymt bra. Min favoritsäsong. Bättre kvalite på låten "Everything Changes"...




Idol 2007




I finalen hade vi Marie Picasso och Amanda Jenssen, vinnare av Idol 2007 blev Marie, den nu 30- åriga tjejen från Strömsholm. Vinnarlåten, hette denna säson "This moment". Maries andra meriter förutom sångerska är fotomodell, dokusåpadeltagare och programledare.

Mina ord: Amanda hade en så härlig röst, när hon sjöng låten Hallelujah så fick jag värsta gåshuden. Men Marie gjorde framförandet av vinnarlåten riktigt bra.




Idol 2008




I finalen hade vi Kevin Borg och Alice Svensson, den som vann var Kevin, med vinnarlåten "With Every Bit of Me". Kevin är från Floriana, Malta och är en maltesisk sångare som bor och arbetar i Sverige.

Mina ord: Missade denna säsong, men kan säga att Kevin sjöng/sjunger bra och tvivlar inte på å att han var en värdig vinnare av Idol 2008.




Idol 2009




I finalen i år hade vi Erik Grönwall och Calle Kristiansson, vinnaren i år är Erik född 1987 i Knivsta. Han framförde vinnarlåten "Higher", som specialskrivits för de två finalisterna. "Higher" blir även Eriks första singel.

Mina ord: Kom in i slutet här också, såsom i förra säsongen. Såg näst sista delen, då hörde jag Calle och fastnade direkt. I finalen sjöng Erik Queens gamla goding "The Show Must Go On" och gjorde ett grymt bra framträdande av den låten och vinnarlåten.



Källor: för bilder, texter och videoinlägg.
(Texter och bilder med viss ändring)
1 Johanna:

skriven

oh vad tråkigt inte calle vann, jag har misst idol helt i år...



javisst är katten söt...

har bara en sak kvar på min 10lista nu....så snart kommer utmaningen :P

2 Ness:

skriven

haha vissa av personerna såg jag inte vilka de va men kom på sen :D

3 Johanna:

skriven

Ja, det gör den säkert. Det skulle jag kuna säga till 99% att den gör :)



Nej, mina tabletter gör så jag inte är trött sov trött..bara kropp trött... störigt...men skall snart krypa ner iaf.... så kanske kanske man somnar..



jobbigt och må illa...örk, hatar det :(



Ja, det var jätte fint, man hade nästan glömt några av dom haha... blir så när de inte syns i media mer... :(

4 Ness:

skriven

japp jag är från umeå :D

jo mamma har beställt en ny mobil för 1000kr och om en månad får jag en iphone av pappa, men den mobilen som jag kommer få nu den blir en kris mobil sedan :)

5 Ness:

skriven

jaha vars bor du nu då?

då får du ta o köpa en i julklapp åt honom haha ;)

Vi ska fira med stora släkten det kommer typ vara 30pers här hemma :O

ne snön kommer o går, men det är lite snö :)

men det blev minus grader igår natt så det kommer vell,

du själv :)?

6 Victoria ♥:

skriven

sv. ja det är skönt <3



nää jag kollade inte :)

7 Martina:

skriven

Hej!

Jag tycker verkligen de va rätt perosn som vann hela idol:D tycker nästan de lätt som Calle tappa bort sig i texten ibalnd på den:S



SV: jag har gått ner nästan 35 kg:D

jadu jag vet inte hur allt gick förlorat på hennes blogg men nått hände:/



händer denna Lördag?

kram

8 Johanna:

skriven

ah har magkatarr så det är det jag ätertabletter för...

haha nej markus fagerfall är ingen johanna kille..killar ska inte ha långt hår haha.... :P

9 Beatrice Jakobsson [foto]:

skriven

sv. till slut men han skulle sova :(

10 Nadja:

skriven

Tror det om det handlar om 2 systrar och gravida. Är jag inne på rätt spår? =)

11 Jessica ♥:

skriven

JO jag hade en ok fredag :D, just nu svarar jag på kommentarer sjdå :D?

12 FRIDA HJÄRTA KEVIN - 2 tävlingar pågår!:

skriven

sv; Synd att han inte vann :/

13 Linda - det handlar om helheten:

skriven

Jo men erik var ju också rockig av sig! :) hoppas du har en trevlig helg, ta hand om dig, kram kram

14 Malin:

skriven

Här har man koll på läget, hehe :)

15 Lowa:

skriven

SV: haha jajamen, här finns det mycket ost...

varit här någon gång? :)

16 Angelica:

skriven

Nä,tyvär dem får inte säga något....men i vecka 28 så får vi veta!

17 Sarah:

skriven

Hejsan. Hoippas allt e bra med dig idag? Jag e sjuk. Feber och ont i kroppen. Så inget kalas för mig. Tråkigt att gå miste om smörgåstårtan :( Typiskt. Nja jag sminkar mig sällan. Ibland använder jag mascara. När jag gör lussebullar så använder jag kessella vanilj. Blir mycket godare och saftigare då :) Kram

18 - E M M O A -:

skriven

idol:3

19 Vanessa:

skriven

Hejsan! allt bra idag ? (:



Ha en super lördagkväll ;D Kram

20 sara:

skriven

grymt bra inlägg!! ;)

sv: man tackar man tackar :D min dag har varit bra, tröttttt dag :P själv?

21 Åsa (asali65):

skriven

Vilket fint jobb du har gjort genom att redovisa detta! RESPEKT!!!! Jag tyckte nog att Calle var den med mest personlig röst men Erik sjönk gudomligt. Tycker båda var lika bra.... anser egentligen inte att man kan tävla i musik:)

22 Malin:

skriven

Calle borde ha vunnit! :* Det är min åsikt.



Svar; tack tack tack du! och hm, om det går att läsa våra alster någonstans? det har jag ingen som helst aning om faktiskt. det hoppas jag inte att det gör :' haha. men om den blir tillräckligt bra så kommer ett litet repotage jag skriver just nu att hamna på borgisnytt (som är skolans hemsida, ungefär) och då kanske du kan få läsa :3



Och jag ska hålla tummarna för att du blir gravid 2010, okej?

Om inte så går det ju på andra sätt (även fast det ultimata kanske vore ett eget barn) så; det blir nog bra i slutändan!

23 Emma:

skriven

Haha, men ändå hade väggen sönder borren :/

Hihi okej, jag har bltt helt besatt av katter sen min tjejkompis fick hem sina små töser.

aaaw, liten kise <3 fast lite gammal ?! :D hihi nee..

Jag kollar inte på idol, bara i början när folk gör bort sig x)

Borra blir de inget, då folk kan får man inte borra. På söndagar får man tydligen inte borra här :S

Kramar

24 natta:

skriven

snyggt inlägg!

jag jobbar just nu, jobbar som hotel receptionist

25 kittymon:

skriven

Tjena!



Såg inte mycket av idol men tycker nog Erik hade den bästa rösten.



Ja det är den lampan som bråkar med mig. Men än så länge lyser den hyggligt.



Imorgon blir det hockey på hovet.

26 Sara:

skriven

Tävling om illustrator porträtt i min blogg. Delta nu.

27 Sara:

skriven

Tävling om illustrator porträtt i min blogg. Delta nu.

28 Bodil:

skriven

Vilken härlig resumé av åren som gått, man glömmer så fort!! Mina Idol-favoriter genom tiderna är Erik Grönwall och Johan Larsson, som var med 2006. Härliga killar!



Men psst, Erik G är född 1/1 1988, inte 1987. ;)

29 jessica:

skriven

Ingen aning.. men många kvinnliga sångerskor spelar gitarr =)

jag vet många härliga låtar jag hade velat kunna spela =)

30 Lina:

skriven

Hej hjärtat!

Vilket underbart Idolinlägg! Vilka minnen! Vilka låtar! Alla är ju bra! Kan inte ens bestämma mig vilken låt som är bäst! Men just nu tycker jag att Erik är grym!



Hur är det med dig? Tänker på dig varje dag, men är så dålig på att höra av mig! Förlåt! Hur går det med julbestyren?

Hur ska ni fira jul?



Kram på dig!!!!

Kommentera här: