Choklad gör dig glad...

... och mycket annat nyttigt..

Visst vet vi alla att choklad är nyttigt?
På flera sätt. Men det nyttiga är kakao inte själva chockladen. Att kakao som intas regelbundet kan sänka risken för cancer, diabetes, hjärtsjukdomar samt stroke med 90 % ! Jo, det är pg a superämnet epicatechin som är en flavonoid. Den finns även i te, frukt, vin och t ex tranbär. Tyvär så tas denna viktiga ämne bort vid tillverkningen av chocklad så det bästa är att inta kakao. Den kakao som innehåller mest epicatechin kommer från Syd- och Mellanamerika.
Kakao har även andra sunda ämnen som; theobromin och koffein; uppiggar, kakaosmör; hjärtvänliga oljor och svårsmält fett, antocyaniner, katechiner; stärker ditt immuinförsvar, tryptophan; gör dig glad!

Kakaons andra sunda ämnen

* Theobromin och koffein: Uppiggande.
* Kakaosmör: Innehåller hjärtvänliga oljor och svårsmält fett, som bland annat mättar bra.
* Antocyaniner, katechiner och andra växtämnen: Stärker ditt immunförsvar.
* Tryptophan: Gör dig glad.
1 Karolina:

skriven

Jag har läst att chocklad lindrar smärta också... Tror de var i senaste MåBra sidan...

2 sarah:

skriven

Okej. det lät inte som en rolig jul. Men ni gjorde den till de bästa :) Jag kan hålla med dig om att man uppskattar nog julen mer om man har barn. Så känner jag i allafall. men den tiden kommer. Nu är det läggdags. Sov så gott.

3 Nadja:

skriven

samma som sist, köttfärs. =) Jo jag vill se luftslottet som sprängdes. =) Har du sett dem andra i serien? =)

4 Malin:

skriven

Hihi tack :)

Vi brukar fira jul hemma hos svärmor eller uppe hos mina släktingar i norrland. Vi brukar fira köra varannat år men nu fick det bli 2 år i rad hemma hos svärmor bara för att jag inte orkar resa :-( så nu längtar jag ännu mer till nästa jul.. Hur firar ni jul?

5 Pia:

skriven

Japp chocklad är nyttigt men det är vi människor som förstört den imed alla tillsatser och socker...



Vi skall åka till Boden idag! Wiiiieee ska bli så kul att komma bort ett tag! =)

6 Myran:

skriven

Man får ta någon med mycket kakao då =D

7 Jessica:

skriven

Visst är choklad underbart, det gör mig alltid glad =)



Ha en bra dag!

8 Emma:

skriven

heej gullet !

Jag är åxå mycke nyfiken på hur de kommer se ut :P haha. Ska bli ksoj & se x)

Usch då, låter inte skoj, nej tror inte jag brukar känna så..

Haha (;

Hoppas allt är bra me er denna lillördag ?! (:

Kramar

9 Victoria ♥:

skriven

sv: det är något spel på facebook (:

10 Daniel:

skriven

Äntligen positivt om choklad



H. chokladmonstret å fnittrar

11 sarah:

skriven

Usch då tråkigt med din pappa. Men det verkar som ni gjorde det bästa utav julen ändån. Sen håller jag med dig på att julen blir mer värd och kanske lite roligare när man har barn. Men den dagen kommer :) Hoppas att allt är bramed dig idag. Kram

12 Simone:

skriven

Åh, ett chokladbad vore toppen :D

13 Jen:

skriven

åh va härligt de där såg ut då :) jo men du måste ju bara testa sushi!

14 Karolina:

skriven

SV: Jag har väl inte sådär super många besökare, men åh andra sidan har jag inte lagt ner så mycket tid att få folk till min sida heller.

I övrigt mår jag väl sådär... Har i flera dagar nu vaknat med väldens smärta i ryggen och de tar tid att komma igång och jag känner mig super stel. I övrigt är de lite stressat med allt som ska fixas här hemma.

15 kittymon:

skriven

Hallå!



Tackar! Kanske ska lägga ut lite bilder på hemmet..



Förstår att du saknar honom och det blir ju mer kännbart vid jul. Själv är jag inte så mycket för julen, visst är det mysigt men det kan man ju ha närsom liksom. Kanske beror på att jag inte har nån vidare bra kontakt med mina föräldrar.



Ja jag såg graven, jättefin...



Kram

16 sandra:

skriven

märker vi när jag får hem den :)

nej det har jag inte.. har du? :)

17 Diana:

skriven

Älskar choklad!!!!!

18 Z A N D R A :):

skriven

sv: eller hur x) Garvar bara jag tänker på filmen :P

19 Johanna:

skriven

haha härlig bild... :)

köpte en julklapp, och det är vad jag skall köpa..+ till mina föräldrar men de´t köper jag med mina syskon :)

20 jessica:

skriven

Det ser ju riktigt mysigt ut att ligga där :) hade faktiskt vekat testa det någon gång! Det sägs ju vara bra!



Oj, Melissa Horn har så mycket bra låtar men jag har lagt upp 2 på min blogg som jag tycker är bra.. så gå in där o kika igen :)

Kommentera här: