Svårt val, valet 2010?

Svårt, svårt, svårt, men snart dags..
Och alla röstberättigade borde rösta, vet man inte vad man röstar på så röstar man väl iaf blankt?
Att rösta är vår rättighet OCH skyldighet!



Vad jag vill...
(Inte bara angående Valet 2010, även andra frågor)

  • Jag vill bara att dom som har jobbat hela sitt (jävla) liv ska få njuta av pensionen men inte som fattig. Ska man inte kunna resa om man vill? Åka på symöten, bridge-träffar o.s.v.?
  • Jämnställdhet, bland löner och yrken. Det är helt sjukt vilka klyftor det finns i lönerna i dagens läge!? Sen kan man ju undra i fall en lokalvårdare ska tjäna lika mkt som en sjuksköterska?
  • Sjuka ska få vara sjuka och "vi" ska inte göra de sjuka mer sjuka, ni förstår? Ex: Jag mådde superbra psykiskt när jag jobbade. Blev akut dålig i ryggen och sjukskrev mig. Blev inte beviljad sjukpenning. Kämpade, kämpade och kämpade med jobb, rätten om sjukpenning o.sv.. Till slut fick jag sjukpenning, men det brände ut mig psykiskt, totalt! Mitt exempel är inget i jämförelse med många andras.
  • Alla sjuka som ska ut till arbetslivet ska ha rätt till rehabilitering.
  • Att ha bensinskatten som den är idag är mer än okej, men sänk eller slopa gränsen för att dra av för resor mellan hem och arbete.. Alla har inte möjligheten att ta bussen till jobbet. Men om alla hade råd att pendla så tror jag fler skulle kunna tänka sig jobb på annan ort?
  • Bättre vilkor för arbetsgivarna, så fler anställningar sker. Det ska ju även vara en trygghet för arbetstagaren.
  • Införa KRAV/LAG på att alla som har hund ska gå en "lämplighetskurs", alla hundar ska vara besiktigade, vaccinerade och chipmärkta.
  • Det ska vara något lättare att få adoptera, man ska göra ett mer helhetsperspektiv på paret i sig och inte individen. Se mer till miljön paret lever i. Ex får du inte vara sjukskriven för att adoptera, men man får göra ivf? Okej, man borde inte få vara sjukskriven för psykiska störningar för att få adoptera, men om man har något fysiskt hinder?

Det finns mkt.. :o)
1 Beatrice Jakbobsson [foto]:

skriven

sv. ofta, jag ska försöka åka in ditt flera gånger. för hon bor i visby (det är där själva alla affärer är)

2 Johanna:

skriven

haha mona berätta i landskrona att maud olofsson hade sagt så här när hon fråga henne varför skatten skulle vara högre för pensionärerna än för de som arbetar, då svarar hon att det är dyrt och jobba, man måste äta och köpa kläder.... öhhh, behöver man inte det som pensionär?! jag dog av skratt... Jag tycker skatten skall vara lägre som pensionär för du har mindre inkomst..... höj skatten för de som tjänar mkt pengar.....

3 Johanna:

skriven

haha inte jag heller.min far säger man orkar inte lyssna när hon öppnar munnen, och att min far säger så, då är det stort, han brukar sällan säga något sånt :) inte smart alls... :)

4 Em:

skriven

Jaa dumdumma jäkel! Jaa, ibland gör jag ;) haha

Vad menar du med hade kul i Svedala ? :)

Kramar

5 Johanna:

skriven

nja partiledare vill jag inte bli. Det är kanske kul när det går bra, men värre när alla kommer hacka på en. men får nog inte bestämma så mycket som man tror.

6 Sarah:

skriven

Hejsan vännen. Hur e det med dig idag?? Här e det ok. Håller faktiskt med dig på de flesta punkter, men jag tycker absolut att det är rätt att lokalvårdare ska ha jämnlika löner med sjuksköterskor. Utan vårt jobb kan de inte sköta sitt jobb ungefär :P

Vad har du hittat på idag? Här har det regnat otroligt mycket :( Så tråkigt känns som hösten redan är här ju. Kram

7 Beatrice Jakbobsson [foto]:

skriven

sv: nej inte än :P

8 Martina:

skriven

de finns väldigt mycket man vill. själv vet jag vad jag ska rösta på tror de kommer bli bra! Håller med dig i dina punkter.



Hoppas du får en riktigt härlig dag

kram

9 Em:

skriven

Det är där jag bor iaf :P

En sorts kärlek av Ray Kluun :) Just nu är den sådär, men blir kanske bättre :)

Hoppas du sovit gott smulan :)

Kramar

10 Tanna:

skriven

Här finns några bilder om du bläddrar neråt som jag gjort. http://tannaodevil.blogg.se/2009/december/'Kram



Jo bor i stockholm.

11 Marie:

skriven

Håller med dig angående mycket som man ska tänka på inför valet, min sambo var också sjukskriven 2009, och gick på olika behandlingar och träffade läkare och psykologer, men i november 2009, så kom det ett besked om att han inte skulle få sjukersättning,och att han borde söka jobb, så de nekade honom ersättning och i 2 månader så hade vi en inkomst, vilket ej är så stor, med tanke på att jag har eget företag och då tjänar man inte så himla mycket, först i januari så började det komma in pengar, men ej via försäkringskassan, de skickade brev, varje månad om att han ej skulle få ersättning och de ville ha ett möte med honom och arbetsförmedlingen och då skulle han berätta om sina symtom , men då svarade han att ni har ju redan bestämt att jag är frisk, varför ska jag då rabbla upp allt jag lider av, då blev de tysta och tyckte ej att han skulle ta det på det sättet, men men, endast den som är sjuk kan veta hur det kännns att vara det, vi andra omkring borde visa mer hänsyn, och respektera det,och det var tuffa månader, men i slutet utav januari så fick han via sitt gamla jobb ett nytt jobb och det är krävande, han arbetar på ett bemanningsföretag, har hand om kundtjänst, de anställda, vilka som ska jobba varje dag, hämta kläder och material, det är tufft och jobbigt, men tur är att han får jobba mycket hemifrån, samhället är orättvist, och det har blivit tuffare och tuffare, tycker dock att en lokalvårdare ska ha högre lön, har själv jobbat som lokalvårdare, och det är ingen dans på rosor , utan det är tidigt upp ,städa trapphus, med flera våningar, städa affärer, lokaler, åka till olika ställen, städa dagis, inga ordinarie arbetstider, det blir på morgonen, sedan har man ledigt, sedan blir det eftermiddag och kväll....så högre lön för även dem som gör att vi får det rent, samma gäller alla som jobbar med sopor, hämtar glas och grovsopor, det gör ett kanon jobb, och de sliter verkligen. Så all respekt för dem...barnskötare och de som arbetar med barn, funktionshindrade och äldre borde också få högre lön, chefer som går runt i sina kostymer borde få mindre, eller någorlunda samma nivå som vi andra, inga bonusar....Fin blogg du har. Mvh.Marie

12 Emorroidi:

skriven

Du ska iaf inte rösta på Alliansen om det är detta du vill.

Kommentera här: