Förlossningsberättelse...

Onsdag 9/11
Är totalt slut på grund av värk i kroppen så bokar extra tid hos bm som skickar mig till till antenatal och dit följer maken med mig. Igångsättning är något de helst inte gör, pga dess risker. Hon känner på tappen o når knappt in med ett finger, men töjer och det gör verkligen ont.

Fredag 11/11
Återbesök hos antenatalmottagningen och läkaren når in och gör en hinnsvepning och säger bebis kommer inom 36 timmar, vilket inte stämmer.

Söndag 13/11
Återbesök på FL, status i princip oförändrad, öppen ca 2-3 cm, 0,5 cm kvar av tappen. Det töjs återigen.

Tisdag 15/11
Tid hos barnmorskan som ser att jag mår sämre, att jag har mer ont och lider av sömnbrist och är orolig och ringer in till förlossningen. Hon säger också att jag ska stå på mig när jag kommer in. Jag och Daniel åker in, jag får reda på att jag ska få en morfintablett och få ligga kvar över natten och sova. Daniel ska hem och ta hand om djuren och hemmet/uppvärmningen.

Men innan han ska hem så känner dom på tappen och säger att han får nog sova över för det blir bebis i natt eller morgon bitti, öppen 4 centimeter och utplånad cervix. Jag har på kvällen en hel del regelbundna värkar men pga ryggvärken händer inget mer, de blir mer oregelbundna och då drar livmodertappen ihop sig för jag spänner av smärta. Jag får sova relativt gott den natten i alla fall.

Onsdag 16/11
Det känns på tappen och den är "avslappnad" och klockan 9.00 tar de hål på fosterhinnorna, värkarna blir starkare ganska snart men oregelbundna. Vid 11.30 tides tas ett beslut om att jag ska få värkstimulerande dropp och att jag ska flyttas över till förlossningsavdelningen. Strax efter 12 kopplas droppet på och jag får värkar hela tiden, fy bubblan så ont. Men andas lustgas och lära mig det, funkar bra. Har enorm stöttning av min make, hela tiden. Jag mår jätteilla under HELA dagen och inte bara av lustgasen, kan ju inte heller kräkas pga magsäcksoperationen jag gjort. Men det är tydligen till fördel då bebis pressas mer neråt.

Ca 14.25 så kommer barnmorskan in efter att att varit ute en liten kort sväng och frågar om jag krystar..
Ojdå, förlåt säger jag.. Men det var tydligen ingen fara. Det sker per automatik, jag var öppen då åtta centimeter. Då tas också lustgasen bort för jag fokuserar för dåligt på att krysta. Det fungerar bra utan lustgasen, men slutet var definitvt värst när huvudet ska ut, bakhuvudet kommer ut först med en arm. Jag spricker rejält nertill, i slidan, blygdläppar och mellangården.

Tycker själva "arbetet" gick väldigt snabbt, det var verkligen tufft men jag var jätteduktig och stark, klarade detta bra. Fick en komplimang om jag har en livmoder som är till för att föda barn. Bra va? Några timmar kändes ändå som några minuter och vad GOTT det var att få äta och dricka efteråt.

Klocka 15.00 blev det en "liten" stor tjej, Jasmine, på 3910 gram kärlek och 51 cm med mörkt hår, näst in till svart.

Fredag 18/11
Nu har vi snart varit hemma i ett dygn och hon är den finaste jag någonsin sett, total lycka..

1 Anonym:

skriven

Mamma Läste högt,väldigt bra skrivet! Mamma kirjoitta enemmin myöhemmin! Ha det bra lilla famijen.

2 Mia (aurora79):

skriven

Åh jag drömde att du fick en flicka i natt. STORT grattis till den fina fina flickan!!! Skönt att det gick såpass bra ändå! Fäller en liten lyckotår här för er! Grattis igen! kram

3 Sandra:

skriven

Stort grattis till din fina dotter, Katja. Hoppas ni mår bra.

4 Mynona från FL:

skriven

Åhhh här sitter jag med rysningar i armhåren och tårar i ögonen! Stort grattis till den söta dottern ni har fått! Och välkommen till världen lilla miraklet Jasmine!

5 Nadja:

skriven

Hejje gumman!



Åhhh grattis till den söta tösabiten. =) Hoppas allt är bra med er. =) Vilket fint namn ni har valt. =)



Kram

6 Carro:

skriven

Ja hon är riktigt fin, tänk vännen, jag har fått tre själv ,två av dom snart vuxna som du vet & ändå så får jag tårar i ögonen av bäbisar, jag bara älskar dom ,dom luktar så gott,dom är så fina & ja dom är vårt världs arv, underbara små liv.

Jag vet att lilla Jasmine kommer ha det jätte mys & vara Älskad som ett barn ska bli ,av alla runt om kring henne.

Bra kämpat,stor kram till er alla 3 <3 Kramar

7 Elisabeth:

skriven

Stort Grattis! Lycka till med allt och njut av Livet tillsammans <3

8 Anonym:

skriven

Grattis till eran lilla prinsessa :)

9 Therese:

skriven

Stor GRATTIS till er alla tre.

10 Dita:

skriven

Har kikat in till dig emellanåt en ganska långtid så jag har följt hur ni har kämpat er fram till detta lilla underverk! har aldrig skrivit förut men nu tycker jag det passar med ett JÄTTE GRATTIS! hoppas ni mår bra Kram

11 Caroline =):

skriven

Världens sötaste<3

12 Jonna:

skriven

Tack för att du delar med dig! Hon är otroligt fin eran prinsessa! Kram till er!

13 Anonym:

skriven

STORT Grattis till erat lilla mirakel! Önskar er allt gott..

14 Sarah:

skriven

Jätte stort grattis. Underbar liten tjej ni är värd all lycka efter alla försök :) äntligen är ni en egen liten familj. Kram

15 Tanna:

skriven

Grattis !!! Vad härligt att hon är här nu <3 vad ska lilla tjejen heta ? kram

16 Maria - Mamma till tre:

skriven

Stort grattis till er lilla tjej =)

Fint namn ni valde!

17 Sanne - Mamma till Lykke:

skriven

STORT GRATTIS! VILKEN LYCKA!

18 Sandra:

skriven

Ett stort stort grattis till en jättesöt dotter =)



Vi känner inte varandra, men jag har följt er resa till & ifrån ett tag och detta var ju helt underbart roligt att läsa & se =) !

19 Nett:

skriven

Vilken lycka.. Grattis mamma, en helt ny värld har öppnats för dig nu. Kram

20 Johanna:

skriven

GRATTIS! :)'



Hoppas ni mår bra!

21 ellenö:

skriven

grattis vad duktig du har varit::) huvva lät inge trevligt att spricka, jag klarade mig förra gången är dock lite orolig denna gång. Själv ligger jag ppå bb och imorgon blir det igångsättning med gele så vi får se hur länge det dröjjer. Försökte skriva på familjeliv i tråden men har bara en dålig mobil så det går inte att gå in på sidan tyvärr:( kraaaaaam på dig hoppas lilla familjen mår bra

22 Karolina:

skriven

Gratulerar till tjejen!

23 Anonym:

skriven

Stort grattis :)

24 Vicki:

skriven

Ett stort GRATTIS till er!! Kom lill tjejen som hon skulle??



Ha det gott,Vicki

25 Lina:

skriven

Vad roligt att få läsa din förlossningsberättelse. Min kompis, som också blivet gravid genom IVF, fick också sitt första barn i onsdags (en liten Oscar) :-) GRATTIS igen till sötnosen :-)

26 Jessica:

skriven

Stort grattis till Eran Prinsessa!

Har läst din blogg under lååååång tid (utan att lämna några kommentare skäms) vet hur ni kämpat på alla vis för att äntligen få ett eget barn!

Många många grattis och lyckönskningar från jessica!

Ni fixade det!

27 ansepanse:

skriven

åh där är hon ju den lilla söta efterlängtade bebisen

vad glad jag blir :) och så var det en dotter precis som jag sa att jag trodde det skulle bli

GRATTIS GRATTIS GRATTIS

bamsigaste kramen till dig nya lilla mamma ♥

28 Evelina:

skriven

Grattis till er! Nu har äntligen erat lilla efterlängtade bebis kommit till värdet!

All lycka till er gumman

Kommentera här: